כז' ניסן ה'תש"פה 25/04/2025
שם משתמש
סיסמה

שיעור רביעית

תשובה:

1 - שיעור השתייה להתחייב בברכה אחרונה הוא רביעית = 86 סמ"ק כגימטריא של "כוס" (כחצי כוס פלסטיק חד פעמית)
2 – לענין ספק ישנו כלל בכל הלכות ברכות שספק ברכות להקל ולא מברכים.
3 – לענין הפסק בשתיה – אם שתה רביעית בשיעור זמן כדי שתיית רביעית יברך ברכה אחרונה – שיעור זה נקבע לפי דרך בני אדם לשתות בנימוס – ולכן אם שתה רביעית בשתיים שלש לגימות רצופות בלי להפסיק ביניהם יותר מדי – יברך ברכה אחרונה.
אם הפסיק יותר מזה, כגון ששותה תה חם לאט לאט המשנה ברורה מביא מחלוקת אחרונים בדבר וכותב שמנהג העולם לא לברך,
טוב לצאת מספק ולשתות בסוף כמות של רביעית בבת אחת.
 
שולחן ערוך אורח חיים סימן רי
סעיף א
 האוכל פחות מכזית בין מפת בין משאר אוכלים, והשותה פחות מרביעית בין מיין בין משאר משקים, מברך תחלה ברכה הראויה לאותו המין, ולאחריו אינו מברך כלל;
 
משנה ברורה על שולחן ערוך אורח חיים סימן רי סעיף א
ולענין שתיית רביעית אם שתה והפסיק מעט וחזר ושתה עד שהשלים לרביעית יש אומרים דאינו מצטרף וי"א דמצטרף אם לא ששהה מתחלת השתיה עד סוף השתיה יותר מכדי אכילת פרס [מלקמן בסימן תרי"ב ס"י] והגר"א הסכים שם בביאורו דהלכה כדעה זו השניה.
והנה לענין שתיית טה"ע וקאפ"ע שהדרך לשתותו כשהוא חם וקשה לשתותו בלא הפסק כדרך שאר משקין כ"א מעט יש מחלוקת רבה בין הפוסקים אם צריך לברך ברכה אחרונה לדעה ראשונה הנ"ל ובמחצית השקל ובח"א מצדדים שלא לברך וכ"כ בדה"ח וכן הוא מנהג העולם. ואנשי מעשה נוהגין שלבסוף שתייתן מניחין כדי שיעור רביעית שיצטנן מעט כדי שיוכל לשתות רביעית בלא הפסק ולברך ברכה אחרונה וטוב לעשות כן כדי לצאת אליבא דכו"ע ובפרט לדעת הגר"א הנ"ל דפסק כדעה שניה דהשיעור הוא כדי אכילת פרס לענין צירוף גם בשתיה בודאי נכון לעשות כן. 

הרב מוטי שראל.
(ר"מ בישיבה.)