שבת
שימוש בגוי לחימום אוכל לצורך החולה  | הרב יצחק הלוי
שאלה: האם לאדם זקן הנמצא במחלקה סיעודית בבית אבות ‚בפרט אם הוא מתקשה אינו יכול לאכול לבד יש לכל הפחות דין חולה שאין בו סכנה או אולי אף דין חולה שיש בו סכנה ומותר לחמם לו אוכל שהתקרר (ע"י מיקרוגל) ע"י עובד שאינו יהודי ומה קורה כשיש חשש שמא האוכל יחומם ע"י יהודי
תשובה:
קרני שומרון, אור ליום שני, י′ באדר א′, תשע′א
 
לענ"ד, סתם אדם זקן בבי"ח סיעודי הינו לפחות בגדר חולה שאין בו סכנה, ולכן אמירה לגוי במקום איסור דרבנן מותרת. אשר על כן, הפעלת מיקרוגל בפשטות היא איסור דרבנן (למעט שיטת החזו"א שאוסר הפעלת חשמל משום בונה).
ולכן, יש מקום להקל באמירה לגוי מדין שבות דשבות במקום חולי (שו"ע שז, סעיף ה)
וביחס לאיסור בישול בדבר לח שהצטנן הרי שניתן לסמוך על אותם הפוסקים שאין בישול אחר בישול בדבר לח (רמ"א שיח, סעיף טו).
 
אם האדם הסיעודי מוגדר כחולה שיש בו סכנה, מובן שיש מקום להתיר לחמם, או לבשל בעבורו גם באמצעות יהודי (שו"ע שיח, סעיף ב).
ברם, בחולה שאין בו סכנה, והיהודי חילל שבת בעבורו אסור ליהנות מאותה המלאכה.
 
אך אם נקבע כי הפעלת מיקרוגל בשבת הינה בגדר איסור דרבנן, אז ישנו מקום ליהנות מן התוצאה על פי שיטת הגר"א בסימן שיח והובא בביאור הלכה (שיח, סעיף א, ד"ה "המבשל בשבת") שגם מר"ן מקל "בשוגגניק" שעבר על איסור דרבנן בשבת והוא מתיר ליהנות ממלאכה זו. ורוב עמי הארץ שוגגים הם על פי הרמב"ן על התורה בפרשת "שלח לך" (במדבר טו, כב בד"ה "וכי תשגו").
 
בברכה יצחק הלוי.