|
|||
|
תשובה: שלום רב , שאלה זו צריכה להתייחס לכל סיפור בפני עצמו. יש דרך בחז"ל להקטין חטאים של גדולים ולכן את חטאו של ראובן מתארים לא כפשטו של מקרא אלא שבלבל יצועי אביו (גמ′ שבת נ"ה: ) וכן שם בגמ′ עוד רשימה של מקרים שמתרצים ומקטינים את חטאם של גדולי האומה.
אולם אחרי כל ההסברים יש לנו את פשטו של מקרא וכן לא כל האמוראים הולכים ב"ראש" הנ"ל.
לדידם דויד חטא.
הסיבה שלא נענש זה שעשה תשובה שלמה. המקור: מועד קטן דף טז עמוד ב אמר רבי יונתן: מאי דכתיב נאם דוד בן ישי ונאם הגבר הקם על - נאם דוד בן ישי, שהקים עולה של תשובה.
ומסביר רש"י: שהקים עולה של תשובה - שהוא שב תחלה, ונתן דרך לשבים, כדאמרינן בפרק קמא דעבודה זרה (ד, ב): ולא דוד ראוי לאותו מעשה, אלא שאם חטא יחיד - אומרים לו: כלך אצל דוד, שמחל לו הקדוש ברוך הוא אותו עון, אף אתה - חזור בתשובה. הניסיון הגדול של מלך הוא ביכולת לקבל מוסר ותוכחה שהרי מלכים מטבעם אינם מוכנים לקבל בקורת שהרי הם הכל ,והכל שלהם, וכך המלכות מסתאבת ומאבדת את סיבת קיומה-מלכות של צדק. יכולתו של דויד לקבל תוכחה ולחזור בתשובה היא זו שעושה אותו למלך הראוי שהרי ניתן לסמוך עליו שלא יסתאב ,שגם אם יחטא ,יקבל תוכחה ויחזור בתשובה. |