כח' חשון ה'תש"פה 29/11/2024
שם משתמש
סיסמה

המאחר לתפילה

תשובה:

שלום
ראשית ברכות לשואל
 ואשריכם ישראל
ומתוך מסירותו ורצונו הטוב יזכה לביאת גואל
 
בשאלתך ישנם מספר חלקים אנסה לענות בקצרה באופן מסודר על פי חלקי השאלה
1. לכתחילה ודאי שתפילה היא במקורה תפילת שמונה עשרה והיא התפילה המדוברת בהקשר של תפילת ציבור. ומיקומה -אמנם גם ברכות קריאת שמע יש בהן חשיבות של תפילה בציבור (לא באותה ''רמה'' של חשיבות תפילת שמונה עשרה) וזאת: א' משום חשיבותן האמיתית כמשמשות לקבלת עול מלכות שמים ב' משום שיש בהן מרכיבים של חיוב הנעשה דוקא בציבור כגון ''ברכו''  קדיש וסמיכת הציבור-גאולה לתפילה

2. פסוקי דזמרא אינם חלק מהתפילה עצמה אלא הקדמת שבחים לבורא לפני תחילת עיקר התפילה וכמובן מזמן שתקנו חכמים את אמירת פרקי השבח וצוותו אותם בין שתי ברכות (ברוך שאמר וישתבח) יש להן חשיבות גבוהה ביותר ולכן גם חשוב יותר ומכובד יותר לאומרן בציבור ובמקום תפילה (חשיבותן נקבעה לדורות ואת רמת החשיבות בסדר אמירת השבחים ניתן ללמוד מדברי הב''י שמביא בשם חכמי הקבלה שיש להזהר באמירת הפרקים שמי שמהפך בהם כמי שמהפך בצינורות הוא-ודי לחכימה)

3.אמנם מי שאינו יכול מסיבות שונות להצטרף לתפילה בזמנה ראוי לו שיצטרף לכל הפחות לציבור לברכות ק''ש ותפילה

4.אם אתה מגיע לביה''כ לפני שהציבור אומר את ''ישתבח'' ואתה באמירתך הפרטית יכול לכוין עמם ולסיים הפסוקי''ד מיד כשאתה מגיע (מקרה כזה מתאים יותר למי שנמצא בביה''כ ומסיבות שונות לא הניח תפילין והוא ''עוקב'' עם הציבור בפסוקי''ד ולפני ישתבח נזדמנו לו תפילין להניחם) במקרה זה יש עדיפות להניח התפילין לפני ''ישתבח'' כדי לסמוך ''ישתבח'' לקדיש ו''ברכו''

5. אך אם ,כמו במקרה שלך מזמן שאתה אומר את הפסוקי''ד ומסיימם ועד שתעמוד עם הציבור בתפילה יעבור זמן היוצר הפסק בין אמירת פרקי הפסוקי''ד ל''ישתבח'' עדיף לומר את כל הפסוקי''ד עד ''ישתבח'' כיחידה אחת ובביה''כ להניח תפילין ולהצטרף לקהל לקדיש ו''ברכו''
 
לסיכום ודאי שלכתחילה ראוי להתפלל מראש ועד סוף עם הציבור-ואם אינו יכול מסיבות שונות (לא נכנסתי לדירוג רמת הסיבות האונסות את האדם להעדר מהתפילה) ישתדל להגיע ולהצטרף לציבור לברכות ק''ש ותפילה כשהוא כבר עטור בטלית ותפילין וכדי לא ליצור הפסק בין קדיש וברכו יתעטף בטלית ויעטור תפיליו לאחר ישתבח שאמר בעצמו .אם כבר החלו הציבור בברכות ק''ש הדין שונה בדרך ההצטרפות לציבור ועיין במקורות המובאים למטה לתוספת עיון.

 בברכת שלום ושמחה הצלחה וברכה,
משה רוזנבאום.

לתוספת עיון כדאי לעיין בסימן נ''ב בשו''ע או''ח לעניין ''מאחר לתפילה וכל הנהגותיו'' ושם במשנ'ב ושאר אחרונים
וכן בסימן נ''ד ברמ''א שם סע' ג' ומשנ''ב על הרמ''א ס''ק י''א-י''ד