שלום וברכה
שאלתך נפלאה ואני חושב שהיא מעסיקה כל אדם שבשכונתו צצה מניין סליחות מוקדמות.
אם מעיינים בפוסקים רואים שהדבר איננו פשוט.
המגן אברהם (סימן תקס"ה\סק"ה) כותב: "ואין לומר קודם חצות לילה שום סליחות ולא י"ג מדות בשום פנים לעולם חוץ מביה"כ".
המשנה ברורה הסביר שכוונת המ"א היא חוץ מבית הכנסת ביום הכפורים.
כך גם מופיע בספר מנהגי ירושלים (ספר נתיבי עם, או"ח, סימן קל"א): "חדשים מקרוב באו התחילו לחדש דבר שנשכח ועבר עליו כלח, לומר סליחות בערבית לפני חצות לילה. וכבר צווחו ע"ז קמאי ראשון בקודש האר"י ז"ל בשער הכוונות ומרן חיד"א בברכ"י סי′ תקפ"א ובקש"ג סי′ י"ט אות י"א.
והעירני הרב ר′ דניאל הלוי שזה מנהג אשכנזים ותמה עליהם שהבאה"ט בסי′ תקס"ה וכן המשנ"ב כתבו מפורש שאין לומר קודם חצות שום סליחה ולא י"ג מדות, יודע לכת"ר שהם אומרים הסליחות אחר שעה 11 מן הלילה ועל הרוב הוא נקודת חצות משא"כ אלה החדשים כמו בבית- אבות בקרית-מטלון הם ממש בערבית לאלה לא מצאנו ידינו ורגלינו". כלומרהוא יוצא בחריפות נגד המנהג הזה ומביא לכך סימוכים בפוסקים.
כן כותב הרב מרדכי אליהו זצ"ל בקול אליהו (סליחות): "הזמן הטוב ביותר לסליחות הוא לפנות בוקר בשעה שהיא עת רצון קודם תפילת כ"ותיקין". ואם איחרו, אפשר לומר סליחות אחר כך. אך לא יאמרו סליחות או י"ג מידות לפני חצות לילה (כף החיים שם ס"ק א, ב)".
כך גם מובא בילקוט יוסף: "הזמן הראוי ביותר לאמירת סליחות בימים אלה הוא מחצות הלילה ואילך, שאז הוא עת רצון, אך בחצי הראשון של הלילה אסור לומר סליחות ושלש עשרה מדות. ויחיד שנמצא בבית כנסת שנוהגים שם לומר סליחות לפני חצות הלילה, אינו רשאי להצטרף אליהם, אלא ישב בדד וידום, ולא יענה עמהם שלש עשרה מדות וכו′. ואדרבה יש לבטל מנהגם זה שאין לו יסוד. [ילקו′′י מועדים עמ′ ט. יחו′′ד ח′′א סי′ מו. חזו′′ע ימים נוראים עמוד ב, ג, ח].".
אך מצד שני פוק חזי מאי עמא דבר שעדיין במקומות רבים ישנם מקהילות בני אשכנז שכן אומרים סליחות לפני חצות.
אלא שכנראה המקור למנהג הוא בדברי האיגרות משה (או"ח, ב′\קה′) שאחר שהביא את דעות האוסרים הוסיף: "אך אם הוא באופן שא"א מחצות ולהלן ויתבטלו אותו הצבור מסליחות יש להתיר בגדר הוראת שעה גם מתחלה, כי בדברים אלו אין מקור מגמ′ אלא הם מדברי רבותינו האחרונים ע"פ ספרי הקבלה שמסתבר שאין בזה ענין איסור אלא שאין מועילין בכח י"ג מדות שיש הבטחה שלא יחזרו ריקם אלא כסתם תפלה, ולכן כדי שלא יתבטלו מלומר סליחות שלא יהיה להצבור שום התעוררות לתשובה טוב יותר לומר אף מתחלה הוראת שעה".
לכן הנח להם לישראל, ובמקום שנהגו כך וישנו חשש שאם ישנו מהמנהג אנשים כלל לא ילכו לומר סליחות, שימשיכו במנהג. אך כל אדם ישתדל להקפיד, במיוחד בימים הללו לפני יום הדין, לנהגו מעיקר הדין לפי כל השיטות והפוסקים ולהקפיד לומר סליחות אחר חצות, ואפילו אם אינו יכול בלילה, אפשר לאומרם במהלך היום שלמחרת.
שנזכה שיתקבלו תפילותנו ברצון לפני בורא הכל.
כתיבה וחתימה טובה.
שלומי אלדד